Bitxia gerta daiteke, baina azaldu
behar dut
Jose Migel Barandiaran zenaren “Euskalerriko leen-gizona” liburuaren lehen edizioa, e-book horietako batean
berrirakurtzen ari naizela. Oraingo honetan,
beraz,
teknologia
aurreratuarekin ari naiz 1934ko Barandiaranen idazkian barrena eta, aitortu behar dut, iragan irakurraldietan antzeman ez ditudan xehetasun eta baieztapen interesgarriak aurkitu dizkiodala ataundarrari. Ez,
jakina,
euskarri
elektronikoa erabiltzeagatik baizik eta soseguago irakurri dudalako, Barandiaranek
adierazitakoa hausnartzen banenbil bezala. Jose Migel Barandiaranek bete-betean ihardun zuen 1931-36 urteetan, “Euskal Pizkundea” deitu zen mugimendu hartan. Eta Gasteizko Apaiztegitik egundoko indarrarekin irradiatu zuen euskal gogoa, ihardunean disgustu ugari
iritsi bazitzaizkion ere. Manuel Lekuonarekin batera Barandiaranek garbi asko azaldu zuen, Euskal Herria izango bazen gure kulturaren parametroak goi mailan jarri behar zirela. Barandiaran eta Lekuona bezala, ehunka gazte iritsi ziren Gasteizera XX.eko lehen
urteetan, eliza-ikasketak burutzeko
asmoz. Ez da samurra ideia zehatza egitea, XX. mendeko lehen heren luzean Apaiztegiak euskal kulturarentzat adierazi
zuenaz.
Seguruenik, ez da izango euskal
historian, Euskal Herriko Unibertsitatea sortu aurretik, euskal
kulturarentzat Gasteizko Apaiztegiak bezainbeste fruitu eder eman duen goi- mailako hezkuntza zentrorik. Hogeita
hamaseiko
gerrak dena hankaz
gora
jarri zuen eta Euskal Pizkundearen
jario aberatsa bat-batean idortu eta zulo ilunera erori zen euskal kultura hamarkada luzez. Baina mugimenduak iraun
zuen bitartean
emaitza
polita gertatu zen
eta
esan daiteke edozein herrik bere biziraupenerako ezarri beharreko oinarria eraikitzen ari zela. Hori bai, sakrifizio handiarekin … baina ilusio handiagoarekin. Gasteizko Apaiztegian euskal ikerketak tokia hartu zuen Barandiaranen bizitzan. Eta berari zor zaio,
nolabait esatearren,
euskal kontzientziaren hedapen kulturala, bai arabar eliza-zentro hartan baita handik kanporako hedapenean ere. On Jose Migel
izango da XX mendearen lehen hereneko argi dorrea, eta Arabatik Euskal Herri osora urte haietan irradiatuko den kultura-
suaren piztailerik handiena. Mugimendu
horretan kokatu behar
dugu. Barandiaranen “Euskalerriko leen-gizona”. Donostiako “Euskaltzaleak” elkartearen ardurapean,
Bernardo Estornes Lasaren Beñat Idaztiak
argitaldariak publikatu zuen liburua, 1934an, eta Barandiaranenarekin
inauguratzen zen “Egia
Sorta” zeritzan saila. Liburuak berebiziko arrakasta
izan zuen, euskaraz
egindako zientzia liburuak urriak baitziren garai hartan. Barandiaranek etnografia eta arkeologiaren bidez
saiatu
zen, euskal lehen gizakiei buruz ordura
arte
jakiten zena euskaraz azaltzen. Liburuak bibliografiaren berri ere ematen du, hain zuzen ere “eusko edestiaurreko gaia darabilkiten
idaztiak” luzexka batean.
Liburua 4´5 errealetan jarri
zen salgai.Zenbait argitalpen izan ditu ehun urte hauetan “Euskalerriko leen-gizona” liburuak, eta duela laurogei urte ere argitaratu zen baita Barandiaranen “El hombre primitivo en el País
Vasco”, aurrekoaren gaztelerazko bertsioa, alegia.
Kreditoak: Textua eta argazkia Jose Mari Velez de Mendizabal Enlazeak: Jose Mari Velez de Mendizabal, Joxe Migel Barandiaran, Eusko-ikaskuntza,
No hay comentarios:
Publicar un comentario